4 Eylül 2012 Salı

İş Zekası/Business Intelligence Hakkında

Yazılım Kahvesi’nin ilk konusu,  “İş Zekası” ile karşınızdayım. İlk konumuzun seçiminde benim staj yaptığım departmanın çalışma alanı çok büyük rol oynadı. Tam bir aydır içim dışım İş zekası(BI) olmuşken, bu birikimi faydaya döndürmeliyim dedim ve başladım yazmaya.

Stajımın ilk gününden beri gerek bana verilen BI dokümanını okuyarak gerekse internette araştırma yaparak iş zekası hakkında birçok bilgi sahibi oldum. Öncesinde de iş zekasının bir alt çalışma dalı olarak değerlendirilebilecek veri madenciliği konusunda bir ders almıştım. Bu anlamda stajımı yaptığım deaprtman benim için bir şans olmuş oldu. Veri madenciliği, iş zekasının bir parçası olup; ilerleyen yazılarda veri madenciliği üzerinde duracağım.
Öncelikle iş zekasının tanımını yapmak gerek. İş zekası ya da İngilizce terminolojisiyle business Intelligence, bir şirketin geçmiş verileri kullanarak bunlardan sonuçlar çıkarmasıdır. Bu sonuçları çıkarmaktaki amaçlar verimi artırmak, geleceğe dair tahminlerde bulunmak olarak belirtilebilir. İş zekası son zamanlarda bilişim şirketleri arasında pek revaçta. Bu konuda çalışan birçok bilişim şirketi var; zira geleceğe dair tahminlerde bulunmak ve bu tahminleri kâra dönüştürmek, ilerlemek ve  rakipleri geride bırakmak için bulunmaz bir nimet. İş zekası üzerine çalışmak, şirketlere yeni kapılar açtığı gibi yazılımcılar için de iki farklı çalışma alanı yaratmış durumda. Şöyle ki iş zekası alanında çalışan kişiler yani iş zekası yöntemlerini kullanarak şirketlere çeşitli sonuçlar sunan kişiler yazılımcılardır. Bu yazılımcılar, bu sonuçları iş zekası araçlarını (tools) kullanarak elde ederler. Peki bu iş zekası araçlarını kim yapacak? Tabii ki yazılımcılar! Ancak ben hem stajımı ilk kategoride yaptığım hem de araçları yapan kişilerin seviyesine “henüz” ulaşmadığım için yazıma “çeşitli araçlar ile sonuç elde etmek”ten bahsederek devam edeceğim. J
İş zekası üzerine çalışmak demek öncelikle bir “bilgi” havuzuna ihtiyaç duymak demektir. Bu havuzda iş zekasını kullanacak şirketin çalışma alanına göre, müşteri bilgisi, proje bilgisi, çalışan bilgisi vb. bulunabilir. Bilgi havuzu gündelik bir tabir tabii. Bunun yazılımca’daki karşılığı ise veri tabanı.  İş zekası, veri tabanından bilgi çekmeyi ve bu bilgileri yorumlamayı gerektirir. Bilgileri çekmek ve yorumlamak için kullanılabilecek ortamların bazıları: WebFocus, SAS Enterprise BI Server, SAP NetWeaver BI, Oracle Enterprise BI Server, Microsoft BI tools, IBM Cognos Series 10, Business Objects Enterprise XI olarak sıralanabilir. Bu tarz araçların bayağı çok olduğunu da belirteyim.. :)
Benim staj yaptığım Yapı Kredi Bankası’nda bu araçlardan SAP BI kullanılıyordu. Ben de Yapı Kredi’deki proje mühendislerinin değerli katkılarıyla bu aracı kullanmayı öğrendim. Ancak iş zekası için bu araç tek başına yeterli değil. Kendi staj alanıma göre anlatmak gerekirse; öncelikle SAP Business Object Universe Tool’u ile bir nevi ER diyagramı tasarlanıyor. ER diyagramlarının bu araçtaki adı “universe”. Ayrıca bu diyagramların aralarındaki ilişkilere göre rapor oluşturmak için Toad for Oracle adlı araç kullanılıyor. Bu araç ile Oracle SQL kullanılarak veri tabanı kodlaması oluşturuluyor. Daha sonraki aşamada bu kodlamalar kullanılarak rapor görsel olarak oluşturuluyor. Bu görselleştirme işlemi için kullanılan araç ise SAP Launch Pad denen web üzerinden erişilen bir platform. Tüm bu zahmetlerin sonunda oluşturulan rapor, işte tam da iş zekasının tanımını veriyor. Şirketlerin ilgili departmanları, yazılımcıların/IT'cilerin tasarladıkları sistemi kullanıp; belirli kriterlere göre oluşturdukları raporlara bakarak geçmişteki işlerden sonuç çıkarıp; bu sonuçları gelecekteki işlerde kullanıyorlar. Örneğin; rapordan çıkarılan sonuçlara göre müşterilere hitap edecek şartların ne olduğunu bildikleri için buna uygun bir kampanya tasarlıyorlar. Bu tahminleri de şirketlere kâr olarak geri dönüyor. Aslında iş zekası bu noktada, geçmişteki hatalardan ders çıkarmak olarak da nitelenebilir. :)
Bugünkü yazıda iş zekası hakkında genel bilgi verdim. İş zekası ile ilgili kavramlara daha sonraki yazıda değinmeyi planlıyorum. Kim bilir belki ileride, kullandığım aracı anlatacak seviyeye bile gelirim.. J

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder